W gabinecie psychologa.

Wizyta u psychologa – z czym iść, jak wygląda, co daje?

Zdrowie

Pierwsza wizyta u psychologa budzi u wielu osób obawy. Dowiedz się, w jakich sytuacjach powinieneś z niej skorzystać, na czym polega i jak przebiega.

Osoby, które nigdy nie korzystały z pomocy psychologicznej, mają obawy przed powierzeniem obcej osobie swoich problemów. Padają argumenty takie jak „Poradzę sobie sam”, „Nikt nie będzie mi mówił, jak mam żyć”, „Ktoś obcy nie zrozumie moich problemów”.

Gabinet psychologa jest wciąż obarczony negatywnym skojarzeniem. Nakłada się na to strach przed nieznanym, niepokój i niepewność, którą przeżywamy. Czy w trudnej sytuacji chcemy dokładać sobie stresu? Ale takie myślenie jest niewłaściwe. Psycholog może nam pomóc rozwiązać problem. Długofalowym skutkiem będzie poprawa jakości naszego życia.

Oczywiście zawsze może się zdarzyć, że trafimy na nieodpowiednią osobę. Podobnie jest z lekarzem, trenerem, fryzjerem czy kosmetyczką. Nieraz trzeba poszukać, aby znaleźć właściwą osobę, która będzie odpowiadała naszym oczekiwaniom i potrzebom.

Jak znaleźć dobrego psychologa

Aby znaleźć specjalistę, możesz zapytać osobę, której ufasz i wiesz, że ma orientację w temacie. Możesz też zapytać lekarza rodzinnego. Lekarz powinien wiedzieć, który psycholog w okolicy cieszy się dobrą opinią wśród pacjentów. Poza tym warto, aby lekarz rodzinny również wiedział, że borykasz się z jakimiś trudnościami. Nasz stan emocjonalny, psychiczny, często ma swoje odbicie w kondycji organizmu. Stresowi towarzyszą różne objawy somatyczne, które mogą być mylone z poważnymi chorobami.

Następnie sprawdź, kim jest dany psycholog: jego wykształcenie, uprawnienia, opinie pacjentów. Przejrzyj stronę przychodni lub poradni, w której pracuje. Poczytaj wpisy i opinie na jego temat w internecie. Może ma swoją stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych?

Kolejny krok to przygotowanie się do wizyty. Chodzi o to, abyś mógł w klarowny sposób wytłumaczyć, co jest Twoim problemem. Możesz spisać sobie najważniejsze punkty na kartce, aby podczas wizyty nie zapomnieć o czymś ważnym. Pamiętaj, że problemy nie musza być jasno sprecyzowane. Mogą to być objawy, niepokoje, określone reakcje organizmu. Psycholog jest właśnie po to, abyś mógł zrozumieć, co się dzieje, z czego one wynikają.

Pierwsza wizyta u psychologa

Przyjdź na spotkanie kilka minut wcześniej. Pośpiech, ani tym bardziej spóźnienie, nie są dobrymi warunkami do rozmowy o problemach.

Pierwsze spotkanie ze specjalistą jest spotkaniem zapoznawczym, wstępem do dalszych wizyt. Na pierwszym spotkaniu psycholog nie rozwiąże naszych problemów, nie da nam odpowiedzi na nasze pytania.

Psycholog musi najpierw poznać klienta, uzyskać informacje potrzebne do ułożenia planu wspólnej pracy. Na pierwszym spotkaniu ustala się częstotliwość spotkań i ich liczbę.

My także na pierwszym spotkaniu z psychologiem mamy możliwość sprawdzenia, czy odpowiada nam dana osoba.

Pamiętajmy, że na pierwszym spotkaniu mówić będziemy głównie my – będziemy opowiadać o swoim problemie. Psycholog będzie słuchał i zadawał pytania. Efekty współpracy z psychologiem zależą od naszego nastawienia. Najważniejsze są otwartość i szczerość. Im więcej psycholog dowie się o nas, tym lepiej będzie mógł nam pomóc. Ale pamiętajmy, że jeżeli o jakiś tematach nie chcemy rozmawiać, mamy do tego prawo.

Psycholog jak lekarz

Psychologa obowiązują zasady etyki zawodowej, w tym tajemnica zawodowa. Nie musimy się więc obawiać, że sprawy, o których opowiemy, wyjdą poza gabinet. Psycholog nie poprowadzi terapii członków tej samej rodziny. Chodzi o zachowanie jak największej bezstronności.

Po pierwszej konsultacji możemy czuć się różnie. Jedni mogą odczuwać ulgę, inni niepokój czy smutek. Mogą się uruchomić emocje. Możemy czuć niedosyt, że o czymś nie powiedzieliśmy. Warto uzbroić się w cierpliwość i dać sobie czas na następną rozmowę.

Z czym do psychologa?

Pomoc psychologiczna może być nam potrzebna w sytuacjach, gdy odczuwamy:

  • długotrwały stres, stan napięcia, czucie lęku
  • długotrwały smutek
  • łatwość popadania w złość, nieumiejętność radzenia sobie z nią
  • problem w nawiązywaniu lub utrzymaniu relacji z innymi
  • brak siły do podejmowania codziennych aktywności
  • trudności ze snem, bezsenność
  • przeżywamy śmierć lub choroba bliskiej osoby, rozwód, utratę pracy
  • doświadczyliśmy napaści, wypadku
  • problemy związane z jedzeniem – nadmierne lub niedostateczne
  • problemy ze zdrowiem trudne do zdiagnozowania jak bóle, problemy gastryczne, obniżona odporność

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *