Profil zaufany umożliwia potwierdzenie tożsamości online. Można go założyć z domu. Pozwala załatwiać sprawy urzędowe przez internet. Jest bezpłatny.
Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Dzięki niemu można wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów. Zastępuje podpis własnoręczny. Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil.
Elektroniczne potwierdzenie tożsamości daje możliwość skorzystania z kilkuset e-usług dostępnych na portalu www.gov.pl. Logując się do portalu można m. in. złożyć wniosek o dowód osobisty, zgłosić narodziny dziecka, złożyć wniosek o 500+, zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, zalogować się PUE (internetowego konta w ZUS) i wiele innych spraw.
Dzięki profilowi można też przez internet założyć działalność gospodarczą lub dokonać zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Profil umożliwia sprawdzenie, ile mamy punktów karnych. Można nim podpisać i wysłać pismo do urzędu, albo złożyć wybrane PIT-y – wszystko to bez wychodzenia z domu.
Jak założyć profil zaufany?
Profil można wyrobić na dwa sposoby. Najprostszy to skorzystanie z bankowości elektronicznej. Drugi – to złożenie wniosku przez internet i potwierdzenie profilu zaufanego w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających. Punkty potwierdzające to m. in. urzędy gminy, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, NFZ i poczta.
Zobacz film instruktażowy, jak założyć profil zaufany:
W czasie pandemii koronawirusa można założyć tymczasowy profil zaufany. Jest to rozwiązanie dla osób nie mających konta w banku, które jednocześnie nie chcą lub nie mogą odwiedzić punktu potwierdzającego. Wniosek o tymczasowy profil jest ważny 3 miesiące. Można go złożyć przez internet, a potwierdzenie wniosku odbywa się podczas wideospotkania z urzędnikiem.