szklanka wody

Woda mineralna – jaka jest najzdrowsza?

Strona główna

Woda mineralna zawiera cenne dla zdrowia składniki. Informacje na temat składu i łącznej zawartości składników mineralnych są umieszczone na etykiecie.

Woda mineralna – gazowana czy niegazowana?

Z punktu widzenia zawartości składników wód mineralnych nie ma znaczenia, czy wybieramy wodę gazowaną czy niegazowaną. Zwolennicy tego pierwszego wariantu wskazują, że taka woda ma dla nich lepszy smak, a także szybciej gasi pragnienie. Jednak woda gazowana nie jest dla wszystkich. Sięgać po nią nie powinny dzieci oraz seniorzy, jak również kobiety w ciąży oraz osoby cierpiące na niektóre choroby układu trawiennego oraz oddechowego.

Składniki mineralne w wodzie

Wybierając wodę mineralną warto zapoznać się z informacjami umieszczanymi na etykiecie. Znaleźć można tam chociażby wyszczególnienie kationów oraz anionów, czyli składników rozpuszczalnych w wodzie. Podaje się, że optymalna ilość magnezu w wodzie mineralnej to około 50 mg, dobrze jeśli jest trzy razy więcej wapnia.

Nie bez znaczenia jest także obecność śladowej ilości sodu oraz węglowodorów. Magnez wspomaga pracę mózgu, zmniejsza napięcie nerwowe i przeciwdziała skutkom przemęczenia. Wapń wspiera natomiast stan zębów oraz układu kostnego. Ponadto wodorowęglany odpowiadają za odkwaszanie organizmu, wspierają także procesy trawienne. Wodę niskosodową powinny wybierać natomiast osoby borykające się z problemem nadciśnienia.

Polskie wody mineralne

Ze względu na ilość pierwiastków w składzie wody mineralne można podzielić na cztery kategorie: bardzo niskozmineralizowane, niskozmineralizowane, średniozmineralizowane oraz wysokozmineralizowane. Najbardziej zalecane jest picie wód należących do tej ostatniej grupy (np. Kryniczanka, Muszynianka, Staropolanka).

Średniozmineralizowane wody to: Nałęczowianka, Cisowianka oraz Jurajska. Natomiast do grupy wód niskozmineralizowanych należą: Kropla Beskidu, Dobrowianka i Żywiec Zdrój.

Jaka woda mineralna jest najlepsza dla dziecka?

Wraz z rozwojem dziecka jego organizm wykazuje większe zapotrzebowanie na wodę. O ile roczne dziecko musi wypijać dziennie około litra wody, o tyle w przypadku dziesięciolatka ilość płynów powinna zostać dwukrotnie zwiększona.

Ilość wody podawaną dziecku każdego dnia należy dostosować do warunków atmosferycznych oraz stopnia aktywności fizycznej pociechy. Najważniejsze, aby już od najmłodszych lat wyrabiać pozytywny nawyk regularnego nawadniania. Najbardziej odpowiednia dla dziecka będzie niskozmineralizowana woda mineralna, z niską zawartością substancji mineralnych. Jest ona dopasowana do potrzeb młodego organizmu i nie obciąża go.

Wybierając dla dziecka wodę konkretnej marki warto zwracać uwagę na etykiety – rodzaje wód dedykowanych dla najmłodszych są zwykle znakowane pozytywną opinią wystawianą na przykład przez Instytut Matki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *