zdrowe śniadanie

Śniadanie – najważniejszy posiłek w ciągu dnia

Strona główna

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia. Pożywne i zdrowe produkty dostarczą organizmowi energię niezbędną na dalsze godziny.

Śniadanie – zdrowie rozpoczęcie dnia

Przy przygotowywaniu śniadania ogromne znaczenie ma prawidłowy dobór produktów spożywczych, które będą tworzyć ten posiłek. A powinny one dostarczać całą gamę składników odżywczych, witamin oraz soli mineralnych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dobre śniadanie musi więc zawierać sporo węglowodanów złożonych, cukrów prostych, białka, a także niewielką ilość tłuszczy. Ponadto posiłek ten powinien być prawidłowo skomponowany pod względem kaloryczności. Rankiem lepiej jest unikać produktów ze szkodliwymi dodatkami, chociażby takich jak nadziewane drożdżówki, pszenne bułki, batoniki musli, słodkie jogurty, czy napoje gazowane.

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Bardzo często w nawykach żywieniowych Polaków można dostrzec wiele istotnych błędów. Jeden z nich dotyczy pierwszego posiłku, jaki zjadamy po przebudzeniu. Mowa oczywiście o śniadaniu, które przez wiele osób jest pomijane.

Korzyści związane z regularnym spożywaniem śniadań zauważalne są między innymi w wyglądzie ciała, jak również w stanie zdrowia oraz samopoczuciu. Oto aspekty przemawiające za tym, aby śniadanie stało się fundamentalnym elementem codziennego jadłospisu zarówno dorosłych, jak i dzieci:

  • zapewnienie energii na resztę dnia
  • poprawa pamięci, jak również zdolności koncentracji oraz uczenia się
  • wzmocnienie odporności organizmu
  • zniwelowanie chęci sięgania po niezdrowe przekąski pomiędzy posiłkami
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy
  • ochrona przed otyłością
  • pozytywny wpływ na pracę serca
  • minimalizacja ryzyka wystąpienia udaru mózgu
  • obniżenie stężenia złego cholesteroli we krwi
  • poprawa humoru oraz samopoczucia

Zestaw śniadaniowy 1: Zdrowa sałatka 

Najważniejsze jest, aby śniadanie było nie tylko smaczne i zdrowe, ale również łatwe w przygotowaniu. Pomysłem na taki posiłek jest sałatka. Jej podstawowymi składnikami powinny być nasze ulubione warzywa – na przykład zielona liście sałaty, pomidor, ogórek, papryka, czy kukurydza.

Ciekawym dodatkiem jest także ser feta lub mozzarella, a nawet wędzony łosoś lub grillowany kurczak. Smak tego dania na pewno podkreśli aromatyczny ziołowy sos oraz kiełki młodych roślin. Taki posiłek warto spożywać z grzankami lub kromką pełnoziarnistego chleba. Sałatkę można zjeść zarówno w domu, jak i zabrać ze sobą do pracy jako drugie śniadanie. Wystarczy zapakować ją do poręcznego pudełka na żywność.

Zestaw śniadaniowy 2: Owsianka z owocami

Miłośnicy słodkich śniadań również mogą znaleźć coś idealnego dla siebie. Najszybciej można przyrządzić na przykład pyszną owsiankę na mleku. Do takiej bazy warto przygotować owocowy mus o smaku mango, malin albo brzoskwiń.

W misce z takim posiłkiem powinny znaleźć się także bakalie, suszone śliwki i morele oraz świeże owoce sezonowe – jabłka, truskawki, porzeczki lub borówki. Dodatkową porcję energii i składników odżywczych zapewni wykorzystanie nasion chia, orzechów nerkowca oraz włoskich.

Duża dowolność pozwala skomponować ze sobą składniki odpowiadające indywidualnym upodobaniom smakowym. Po takim posiłku przez wiele godzin nie będzie się odczuwało głodu.

Nie zapominaj o śniadaniu!

Poranek jest najbardziej zabieganą porą dnia. Zwykle cierpimy wtedy na brak czasu i w pośpiechu przygotowujemy się do wyjścia z domu. Jednak warto wstać kilka minut wcześniej, aby przed udaniem się do pracy lub szkoły wygospodarować choć chwilę na przyrządzenie oraz zjedzenie pełnowartościowego śniadania. Zaprezentowane przepisy pokazują, że śniadanie można zrobić w dosłownie dziesięć minut. Nikt już więcej nie znajdzie wymówki, aby rankiem opuścić dom z pustym brzuchem. Wyrabiając w sobie nawyk spożywania tego posiłku szybko będzie można przekonać się o pozytywach związanych z takim rytuałem.

Zobacz też:

Mango – źródło zdrowia. Przepis na mango lassi

Dieta dla mózgu. Co jeść, aby mózg był w dobrej formie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *