Biuro

Pięć najważniejszych zasad ergonomii

Strona główna

Sposób, w jaki siedzimy przed komputerem i warunki w pomieszczeniu mogą mieć wpływ na nasze samopoczucie i wydajność w pracy. Oto pięć złotych zasad ergonomii.

Przczyn spadku wydajności często szukamy w wypaleniu zawodowym, zwiększającej się presji i liczbie obowiązków, stresie czy innych czynnikach psychologicznych. Tymczasem winowajcą może być źle zorganizowane miejsce pracy.

Ergonomia to nauka zajmująca się dostosowaniem sfery zawodowej do szeroko rozumianych psychofizycznych możliwości człowieka. Termin ten po raz pierwszy został zastosowany w 1857 r. przez polskiego naukowca Wojciecha Jastrzębowskiego.

Jeśli jesteś notorycznie przemęczony, bolą Cię mięśnie pleców i ramion, nie możesz się skoncentrować, może to oznaczać, że najwyższy czas przeorganizować miejsce i sposób pracy.

Pięć złotych zasad ergonomii

Krzesło lub fotel

Krzesło lub fotel, na którym siedzimy przy biurku, powinny być dobrze wyprofilowane, obrotowe, z regulacją kąta pochylenia i wysokości siedziska i podłokietników. Warto pomyśleć o podnóżku.

Monitor

Ekran powinno się ustawiać tak, aby światło słoneczne nie padało na ekran. Polskie przepisy wymagają, aby górna krawędź monitora znajdowała się na linii wzroku. Niezbędna jest więc możliwość regulacji wysokości ekranu. Odległość oczu od ekranu powinna wynosić 45-78 cm. Co 10-20 minut powinniśmy oderwać wzrok od ekranu i spojrzeć na cokolwiek innego, co znajduje się co najmniej 6 metrów przed nami.

Klawiatura i mysz

Oba narzędzia powinny być położone na biurku tak, aby łokcie i nadgarstki znajdowały się równolegle. W rezultacie przy ruszaniu dłońmi będziemy jak najmniej napinać mięśnie. Warto zadbać o taki rozmiar myszy, który będzie wygodnie leżeć w naszej dłoni.

Przerwa i ruch w pracy

Po każdej godzinie pracy powinniśmy robić pięciominutowe przerwy. Warto wtedy wstać, wyprostować sylwestkę, rozciągnąć ramiona, nogi, poruszać głową, aby rozruszać zesztywniały kark. Dobrze zrobi nam wyjscie na świeże powietrze, króki spacer i dotlenienie organizmu.

Temperatura i powietrze

Polskie przepisy wymagają temperatury w pomieszczeniach biurowych nie niższej niż 18 stopni Celsjusza. Jednak wyższa temperatura sprzyja efektywności pracy. Najbardziej komfortowa temperatura powietrza wynosi 22-24 stopni przy wilgotności powietrza na poziomie 40–60 proc.

na podst. PAP

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *