Dieta Dukana

Odchudzanie: Dieta Dukana

Dieta Zdrowie

Dieta Dukana jest jedną z najpopularniejszych diet odchudzających. Polega na spożywaniu dużej ilości białka, przy ograniczeniu węglowodanów i tłuszczów.

Dieta Dukana, nazywana też proteinową, pozwala na szybkie zrzucenie kilogramów. Jej twórcą jest były lekarz Pierre Dukan. Dietetycy ostrzegają, że może ona mieć negatywny wpływ na stan zdrowia, szczególnie na nerki i wątrobę.

Dieta Dukana – zasady

Odchudzanie za pomocą tej diety przebiega w czterech fazach.

Pierwsza faza– uderzeniowa – trwa trwa od 5 do 10 dni. Spożywamy wyłącznie produkty białkowe z małą zawartością tłuszczu: odrzucamy warzywa, owoce, pieczywo i tłuszcze. Zaleca się na tym etapie połączenie diety z wysiłkiem fizycznym: spacerami, bieganiem, siłownią, spacerami, jazdą na rowerze. Dzięki temu szybciej uzyskamy pożądany efekt, czyli redukcję masy ciała.

Dozwolone produkty: chude wędliny, wołowina, indyk, kurczak (bez skóry, głównie piersi), podroby, ryby (sola, dorsz, łosoś, tuńczyk, sardynki, makrela, owoce morza), jajka, chudy nabiał.

Druga faza – równowagi – polega na naprzemiennym stosowaniu posiłków białkowych i warzyw, które włączamy na tym etapie do jadłospisu. W jeden dzień spożywamy tylko proteiny (mięso), a w kolejnym proteiny i warzywa. Można stosować wariant 1/1, ale są również zwolennicy sposobu 5/5 – przez pięć dni jemy tylko proteiny, a przez pięć kolejnych proteiny z warzywami. Faza druga powinna trwać do momentu uzyskania odpowiedniej wagi.

Trzecia faza polega na utrwaleniu efektów. Do jadłospisu można dołączyć owoce i produkty skrobiowe (ziarna, pełnoziarnisty chleb, brązowy ryż, orkisz, rośliny strączkowe, ziemniaki, bataty, warzywa dyniowe). Trzecia faza trwa adekwatnie do liczby zrzuconych kilogramów – każdy utracony kilogram to 10 dni utrwalania. Jeśli zrzuciliśmy pięć kilogramów, trzeci etap potrwa 50 dni. W tej fazie możemy pozwolić sobie na więcej: przystawkę lub deser. Ale zgodnie z zasadami diety, jeden dzień w tygodniu powinien być dniem wyłącznie białkowym.

Ostatnia, czwarta faza diety Dukana trwa do końca życia. Przez cały tydzień jemy to, na co mamy ochotę, ale przez jeden dzień w tygodniu spożywamy tylko białko (tzw. białkowy czwartek). Dodatkowo codziennie powinniśmy jeść do 3 łyżek otrębów owsianych lub pszennych oraz być aktywni fizycznie (np. robić codziennie 30-minutowe spacery).

Trzeba pamiętać, że po tak rygorystycznej diecie łatwo można uzyskać efekt jo-jo. Dlatego należy zachować umiar w jedzeniu. Przede wszystkim należy ograniczyć słodycze, słodzone napoje oraz jasne pieczywo.

Dieta Dukana – kontrowersje

Dietę Dukana mogą stosować tylko osoby młode i całkowicie zdrowe. Jest to dieta restrykcyjna i niesie ze sobą pewne ryzyko. Jeśli przez długi czas będziemy odżywiać się z pominięciem węglowodanów i tłuszczów, grozi nam kamica nerkowe lub niewydolność nerek. Procesy metaboliczne, mające na celu wydobycie energii z białka, nie są zbyt efektywne. W efekcie może ucierpieć wątroba – po kilkunastu dniach stosowania diety może dojść do stanu zapalnego tego organu. W jadłospisie Dukana brakuje również glukozy. Jej brak powoduje rozdrażnienie. Dieta Dukana odbija się więc niekorzystnie na kondycji naszych nerwów i mózgu.

Zobacz też: Dieta dla mózgu. Co jeść, aby mózg był w dobrej formie?

Na diecie Dukana eliminujemy chleb i ograniczamy spożycie owoców. Organizm zazwyczaj upomina się o nie dość szybko. Gdy zaczniemy je znów jeść , grozi nam niestety efekt jo-jo.

Dieta Dukana – napoje

Gdy stosujemy dietę Dukana, nie zapominajmy o nawadnianiu organizmu. Należy wypijać minimum 1,5 litra niegazowanej wody dziennie. Oprócz wody, można pić niesłodzoną herbatę, chude mleko, jak również napoje typu light czyli niezawierające cukru.

Zobacz też: Pięć zdrowych zamienników cukru

Dieta Dukana – przykładowy jadłospis

Dieta
Jogurt naturalny z owocami.

Faza I

Śniadanie: jajecznica lub jajko na miękko lub jajko na twardo
Drugie śniadanie: jogurt naturalny lub serek wiejski lub chudy twarożek ze szczypiorkiem
Obiad: pieczona pierś z kurczaka lub pieczony łosoś lub stek z polędwicy wołowej
Podwieczorek: 2 plasterki szynki z indyka lub jogurt naturalny
Kolacja: chudy twarożek ze szczypiorkiem lub gotowane mięso lub wędzona makrela

Faza II

Śniadanie: jajecznica ze szczypiorkiem, pomidorami i surowym ogórkiem lub chudy twaróg z rzodkiewką i szczypiorkiem lub gotowane jajko
Drugie śniadanie: jogurt naturalny lub surowa marchewka lub surowa papryka
Obiad: pieczony indyk z gotowanymi warzywami (np. kapustą) lub grillowany kurczak z warzywami (np. cukinią)
Podwieczorek: świeże warzywa lub jogurt naturalny lub porcja kiszonej kapusty
Kolacja: sałata z jajkiem na twardo lub młody lub świeży szpinak z pomidorami

Faza III

Śniadanie: kromka pełnoziarnistego chleba z szynką lub żółtym serem z pomidorem
Drugie śniadanie: chudy twaróg z rzodkiewką lub jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców lub jabłko
Obiad: grillowana pierś z kurczaka z warzywami lub kasza z warzywami lub makaron razowy z warzywami
Podwieczorek: kiwi lub świeże warzywo
Kolacja: sałata lub sałatka z tuńczyka i jajka lub kanapka z wędzonym łososiem i warzywami

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *