Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy – zdrowy i na odchudzanie

Zdrowie

Ocet jabłkowy dodaje się do potraw, jest naturalnym konserwantem. Zawiera wiele bakterii probiotycznych służących zdrowiu. Jest stosowany na odchudzanie.

Ocet jabłkowy to roztwór kwasu octowego. Powstaje w wyniku fermentacji octowej alkoholu – jabłka fermentują pod wpływem bakterii.  Naturalny ocet powinien mieć barwę złoto-bursztynową i charakterystyczny jabłkowy zapach. W jego składzie nie powinno być dodatkowych konserwantów, bo sam w sobie jest konserwantem.

Ocet jabłkowy zawiera m.in. składniki mineralne takie jak wapń, potas, magnez, fosfor, miedź oraz witaminy – A, C, E, z grupy B i kwas foliowy.

Działanie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy działa antybakteryjne i antyseptyczne pozytywnie wpływa też na układ krążenia. Badania pokazuja, że obniża on ciśnienie tętnicze krwi, reguluje poziom glukozy we krwi .

Sprzyja on też utrzymaniu odpowiedniego środowiska kwasowości żołądka i pomaga w innych dolegliwości żołądkowych, jak np. niestrawność. Używa się go także w celach kosmetycznych jako naturalny dezodorant i tonik do twarzy.

Dieta octowa – na czym polega?

Ocet jabłkowy reguluje poziom glukozy we krwi i zmniejsza wydzielanie insuliny. Wpływa  przez to na zwiększenie uczucia sytości i wspomaga proces rozkładania tłuszczów oraz czynności trawienne. Uchodzi za środek wspomagający zmniejszanie masy ciała.

W diecie octowej chodzi o to, żeby do codziennego jadłospisu włączyć szklankę wody z łyżką octu jabłkowego. Taką miksturę należy wypijać 3 razy dziennie przed każdym posiłkiem. Ale samo picie octu nie spowoduje utraty nadwagi. Oprócz tego w ciągu dnia zaleca się spożywanie 5 posiłków oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Przy spożywaniu octu zaleca się też zwiększenie ilości wypijanej wody do ok. 2 litrów dziennie.

W badaniach naukowych stwierdzono, że osoby, które regularnie piły ocet jabłkowy miały mniejszy apetyt i spożywały średnio o 200 kcal kalorii mniej w danym dniu. Dietetycy w szczególności polecają picie octu jabłkowego osobom, które walczą z nadmiernym apetytem na słodycze i fast foody.

Ocet jabłkowy – przeciwwskazania

Niestety oprócz dobroczynnych właściwości, ocet jabłkowy może wywoływać liczne dolegliwości. Nie wolno pić samego octu, ponieważ może on podrażnić jamę ustną i przełyk lub osłabić szkliwo zębów. Pity w nadmiarze wypłukuje minerały, osłabia zęby i kości, może zbyt mocno obniżyć poziom cukru we krwi. Nie jest też zalecane picie octu przed aktywnością fizyczną. Może bowiem wystąpić uczucie refluksu i pieczenia w przełyku.

Długotrwałe przyjmowanie octu jabłkowego może spowodować niedobór potasu we krwi. Ze spożywania octu powinny zrezygnować osoby o wrażliwym żołądku i mające problem z wątrobą. Ostrożnie do stosowania octu jabłkowego powinny podejść osoby przyjmujące leki obniżające poziom glukozy we krwi. Ocet w połączeniu z lekiem może spowodować hipoglikemię. Osoby, które chorują na cukrzycę powinny skonsultować się z lekarzem.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *