Media

Media w Polsce

Media

Polski widz ma bogaty wybór, jeśli chodzi o źródła informacji. Korzysta z telewizji, Internetu, radia i prasy. Media elektroniczne coraz bardziej wypierają tradycyjne.

Telewizja

Odbiorniki telewizyjne z upływem lat nie tracą na popularności i nadal są podstawowym urządzeniem w domu. Sa też coraz bardziej nowoczesne, umożliwiają na przykład oglądanie filmów z Internetu.

Z telewizji korzysta prawie każdy Polak, a średnio spędza przed szklanym ekranem blisko 5 godzin dziennie. Najpopularniejsze telewizje w Polsce to telewizja publiczna (TVP1 i TVP2) oraz prywatne stacje TVN i Polsat. Widz ma do dyspozycji wiele kanałów tematycznych – informacyjnych (TVP INFO, TVN24, Polsat News), przyrodniczych (Animal Planet, National Geographic) czy sportowych (Eleven Sports, Canal Plus Sport, Polsat Sport, TVP Sport).

Każdy, kto ma w domu telewizor lub radio, ma obowiązek opłacać abonament radiowo-telewizyjny.

Prasa

Nakłady papierowych gazet spadają, bo Polacy kupują ich coraz mniej. Wpływ na to ma rozwój Internetu i szybkość przekazu sieci, jak też ceny periodyków i coraz słabszy poziom publicystyki. Mimo wszystko gazety czyta średnio kilkaset tysięcy osób dziennie. Do największych i najchętniej czytanych dzienników należą „Fakt”, „Super Express”, „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”. Czytelnicy mogą posiłkować się informacjami z tygodników.

Codzienne gazety i tygodniki można czytać też w wersji elektronicznej – na komputerach, tabletach i smartfonach.

Internet – portale, blogi, serwisy społecznościowe

Wraz z rozwojem dostępności sieci coraz większą popularność zyskały portale internetowe. Do największych należą Onet, Gazeta, Wirtualna Polska. Z biegiem lat portale te z medium informacyjnego zmieniły się w narzędzie rozrywki i służą do zarabiania pieniędzy. Coraz mniej tam informacji, a coraz więcej celebrytów i tematów mających na celu przyciągnięcie uwagi użytkownika.

W sieci publikują nie tylko dziennikarze i publicyści, ale też politycy, blogerzy i zwykli internauci. Wraz ze wzrostem dostępności Internetu pojawiły się serwisy, w których użytkownicy mają swoje blogi. Publikują na nich teksty na dowolne tematy. Dzięki blogom rozwinęło się w Polsce między innymi tzw. dzienikarstwo obywatelskie. Blogerzy prowadzili własne śledztwa. Blogi mieli też celebryci, wykorzystując je jako narzędzie kreowania wizerunku.

Z czasem zainteresowanie blogami malało na rzecz amerykańskich serwisów społecznościowych Facebook i Twitter. Wielu blogerów wybiera te bardzo skrótowe formy wyrażania opinii. Inni zaś za najlepszą formułę dla siebie uznali serwis YouTube, gdzie nagrywają swoje vlogi, czyli wideoblogi. W ostatnich latach ogromną popularność zyskał serwis Instagram (należący do Facebooka), w którym publikuje się zdjęcia.

Radio

Radio było przed 1989 rokiem jednym z podstawowych źródeł informacji dla Polaków. Po upowszechnieniu się mediów internetowych straciło ono na popularności, ale mimo to wciąż jest obecne w naszym życiu. Radio towarzyszy nam podczas podróży samochodem, albo prac domowych. Obecnie radio to przede wszystkim krótkie serwisy informacyjne i rozrywka.

Do najpopulrniejszych stacji radiowych  w Polsce należą Radio RMF FM, Radio Zet, Jedynka  – Program 1 Polskiego Radia i Trójka – Program 3 Polskiego Radia.

 

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *