E-recepta i smartfon.

E-recepty – jak to działa?

Zdrowie

Od 8 stycznia 2020 r. obowiązują e-recepty, czyli recepty elektroniczne. Papierowe mogą być wydawane tylko w określonych przypadkach.

Pacjent może otrzymać e-receptę w trzech postaciach:

  • SMS z czterocyfrowym kodem dostępu
  • e-mail z informacją w PDF
  • wydruk na papierze

Aby otrzymać SMS oraz e-mail pacjent musi zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl. Tam w zakładce „Moje konto” musi uzupełnić numer telefonu lub/ i adres poczty elektronicznej. Logowanie do IKP odbywa się za pomocą Profilu Zaufanego.

Jeśli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta (IKP), lekarz przekaże mu wydruk informacyjny na papierze. Wydruk informacyjny jest też przekazywany zawsze na żądanie pacjenta, nawet jeśli ma on aktywowane IKP.

W przypadku wizyty domowej lub świadczenia udzielanego telemedycznie, jeśli lekarz nie ma możliwości wydania wydruku, a pacjent nie ma aktywnego IKP, lekarz musi wydać pacjentowi informację o e-recepcie w innej uzgodnionej postaci, na przykład w postaci odręcznie napisanej informacji lub e-maila. Taka informacja musi zawierać co najmniej klucz lub kod dostępu do e-recepty oraz nazwę leku.

Gdy pacjent ma aktywne IKP, a podczas wizyty w gabinecie występują problemy z drukarką – należy wystawić e-receptę. Pacjent otrzyma wówczas SMS-a lub/i e-mail (w zależności od tego, jaki rodzaj powiadomień ustawił na swoim IKP), który umożliwi mu realizację e-recepty. Dodatkowo pacjent może w dowolnym momencie zalogować się na IKP i sprawdzić, jak przyjmować lek.

E-recepty – wyjątki

W określonych sytuacjach lekarz może wystawić tradycyjną receptę w formie papierowej. Dotyczy to recept:

  • w ramach tzw. importu docelowego
  • dla osób o nieustalonej tożsamości
  • transgranicznych (do końca 2020 r.)
  • pro auctore (dla siebie) i pro familiae (dla rodziny)
  • braku dostępu do systemu e-zdrowie (np. w związku z awarią systemu lub systemu gabinetowego czy z brakiem dostępu do Internetu)

źródło: PAP

E-recepty to kolejny krok w informatyzacji usług. Warto wiedzieć, jak działa elektroniczny dostęp do ZUS. Polecamy: PUE – Twoje konto w ZUS online

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *