Dieta nordycka

Dieta nordycka – jedna z najzdrowszych diet świata

Zdrowie


Dieta nordycka, inaczej dieta północna lub dieta skandynawska, jest odpowiednia dla wszystkich. Polega na jedzeniu owoców i warzyw z ekologicznych upraw i ograniczeniu spożycia mięsa.

Dieta nordycka została opracowana przez Arne Astrup, doktora nauk na Wydziale Żywienia Człowieka Uniwersytetu w Kopenhadze. Rozpropagował ją Claus Meyer, założyciel duńskiej restauracji Noma, która uchodzi za jedną z najlepszych na świecie.

Dieta nordycka jest dietą bardzo prostą, bazującą na lokalnie dostępnych produktach naturalnych. Można ją z powodzeniem stosować w Polsce, ponieważ mamy zbliżony klimat do Skandynawii.

Dieta nordycka – co jeść?

  • Mięso jak najrzadziej, maksymalnie 3 razy w tygodniu (głównie dziczyzna).
  • Tłuste ryby – minimum 2-3 razy w tygodniu
  • Olej rzepakowy
  • Ziarna zbóż, płatki owsiane, otręby, orkisz, kasze
  • Rośliny strączkowe (soczewica, groszek, fasola, ciecierzyca)
  • Warzywa kapustne i korzeniowe (marchew, buraki, brukselka, ziemniaki)
  • Owoce (wszystkim jabłka, gruszki, jagody, borówki i jeżyny, ale w niewielkich ilościach)
  • Pieczywo, ale tylko ciemne
  • Orzechy, pestki słonecznika i dyni
  • Chudy nabiał (mleko, sery)
  • Sporo ziół jako przyprawy
  • Zdecydowanie ograniczyć słodycze, alkohol i tłuszcze typu masło i smalec.

Według autorów diety, warzywa powinny stanowić 30-50% tego, co jemy. Dietę nordycką wyróżnia też podwyższona ilość najbardziej wartościowego białka, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo jest bogata w selen i witaminę D.

Zobacz też: Witamina D – źródło mocnych kości i odporności

Dieta nordycka – na co pomaga?

Badania wykazały, że dieta nordycka (skandynawska, północna) jest bardzo skuteczna w walce z otyłością, pomaga łatwo zrzucić kilogramy. Jest zdrowa, nie jest dietą eliminacyjną, nie ma przeciwwskazań do jej stosowania. Korzystnie wpływa na serce, układ krwionośny. Obniża poziom cukru i tzw. złego cholesterolu we krwi. Wspomaga pracę mózgu i obniża ciśnienie. Ponadto zmniejsza ryzyko osteoporozy, ma też działanie antynowotworowe.

Wsparciem dla tej diety ma być ruch – codzienna aktywność na świeżym powietrzu powinna trwać co najmniej 30 minut. Do tej diety pasuje zwłaszcza nordic walking.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *