brain

Dieta dla mózgu. Co jeść, aby mózg był w dobrej formie

Dieta Zdrowie

To, co jemy, wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, w tym mózgu. Niedobór substancji odżywczych powoduje pogorszenie sprawności tego organu. Przeczytaj, co jeść, aby mózg był długo sprawny.

Mózg musi otrzymywać odpowiednie pożywienie. Zbilansowana dieta powinna uwzględniać wszystkie niezbędne składniki mineralne i witaminy oraz dostarczać mu energii w postaci węglowodanów. Brak „paliwa” powoduje osłabienie koncentracji i gorsze funkcjonowanie tego organu.

Dobre dla mózgu

Zdrowa i optymalna dieta dla mózgu powinna uwzględniać następujące składniki:

  • kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6
  • karotenoidy
  • likopen
  • ryboflawina
  • kwas foliowy
  • witamina B12
  • witamina D

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3 występują głównie w olejach roślinnych. Źródłem kwas omega-3 są ryby, owoce morza, algi morskie, migdały, orzechy włoskie oraz oleje: lniany, arachidowy i rzepakowym.

Karotenoidy to przeciwutleniacze w roślinnych barwnikach (żółte, czerwone, pomarańczowe). Występują w pomidorach, marchwi, papryce, dyni, jarmużu, brokułach, morelach, natce pietruszki.

Świetnym źródłem likopenu, który też jest przeciwutleniaczem jest natka pietruszki.

Ryboflawinę, czyli witaminę B2, zawiera mięso, produkty zbożowe, mleko i nasiona roślin strączkowych. Rośliny strączkowe zawierają też kwas foliowy (czyli witaminę B9).

Bogatymi źródłami witaminy B12 są ryby, mięso, mleko, jaja i sery. Osoby na diecie bezmięsnej powinny suplementować tę witaminę.

Witaminę D powinniśmy przyjmować codziennie od października do kwietnia włącznie. Lekarze zalecają jej suplementację, gdyż pokarmy zawierają jej zbyt mało, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organzimu. Jednakże nie zaszkodzi wiedzieć, że źródłem witaminy D są ryby (łosoś, tuńczyk, sardynki, makrela), żółty ser, żółtka jaj i mleko.

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska
Podstawą diety śródziemnomorskiej są produkty roślinne.

Dieta zdrowa dla mózgu jest podobna do diety śródziemnomorskiej, a ta jest nazywana najzdrowszą dietą świata. Jej podstawą są produkty roślinne: warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, nasiona, orzechy, oleje roślinne, ryby morskie i owoce morza.

Substancje szkodliwe dla mózgu

Na funkcjonowanie mózgu negatywnie wpływają substancje chemiczne zawarte w niektórych lekach, przetworzonym pożywieniu i sztucznych napojach. Szkodliwe są także toksyny zawarte w powietrzu, które są odpowiedzialne za tworzenie się wolnych rodników. Cząsteczki wolnych rodników, które pochodzą z substancji chemicznych, uszkadzają komórki, w tym również komórki nerwowe budujące mózg. Wolne rodniki to sprzyjają powstawaniu stanów zapalnych, a te z kolei mogą prowadzić do zmian nowotworowych.

Chemia zawarta w pożywieniu to niejedyne źródło wolnych rodników osłabiających zdrowie mózgu. Źródłem wolnych rodników jest także chemia gospodarcza, którą stosujemy do sprzątania, a także sztuczne kosmetyki.

Trudno jest się ustrzec przed czynnikami powodującymi obniżenie zdrowia mózgu – są one wszechobecne. Dlatego warto uzupełniać niedobory składników odżywczych, których potrzebuje nasz organizm, w tym mózg.

Warto sięgać po antyutleniacze, czyli substancje, które neutralizują działanie wolnych rodników. Silnym antyutleniaczem jest witamina C.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *