parzenie kawy

Czy kawa jest zdrowa?

Zdrowie

Kawa jest uchodzi za używkę, która dodaje energii. Wiele osób nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki tego napoju. Kawa ma wiele właściwości leczniczych.

Kawa, zaraz obok herbaty, jest najpopularniejszym ciepłym napojem wybieranym przez ludzi na całym świecie. Najczęściej sięga się po nią z samego rana, jednak miłośnicy kawy chętnie wypijają ją także w ciągu dnia.

Cechą charakterystyczną kawy jest wysoka zawartość kofeiny, która działa stymulująco, dodaje energii i pobudza do podejmowania różnych aktywności. Ponadto w kawie można znaleźć także niewielką ilość potasu, magnezu, wapnia oraz sodu. Kawa jest niezwykle uniwersalnym napojem, dlatego każdy może wybrać swój ulubiony wariant.

Najpopularniejsze rodzaje kawy to na przykład: espresso, cappuccino, latte macchiato, lungo, americano, mocha, cafe latte, flat white oraz irish coffee. Każda z nich cechuje się odmienną intensywnością oraz różnorodnością wykorzystanych do jej przygotowania dodatków.

Smak kawy najczęściej podkreśla się cukrem, mlekiem, syropem, bitą śmietaną, czekoladą, jak również aromatycznymi przyprawami. Najzdrowsza jest kawa pozbawiona jakichkolwiek kalorycznych i słodkich dodatków, czyli tak zwana „mała czarna”.

Dlaczego warto pić kawę?

Duża popularność kawy oraz kontrowersje związane z jej rzekomym wpływem na zdrowie sprawiły, że naukowcy przeprowadzili wiele badań, które obecnie wprost wskazują na lecznicze właściwości tego napoju. Kawa pita z umiarem może przynieść następujące efekty:

  • obniżenie stresu
  • poprawienie potencji
  • wzmocnienie koncentracji
  • poprawienie krążenia krwi
  • polepszenie samopoczucia
  • zintensyfikowanie metabolizmu
  • wspieranie pamięci krótkotrwałej
  • ochrona przed chorobą Parkinsona
  • przyspieszenie procesu odchudzania
  • blokowanie tworzenia się nowotworów
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy
  • zminimalizowanie ryzyka wystąpienia chorób serca
  • zniwelowanie zmęczenia fizycznego i psychicznego
  • pomoc w radzeniu sobie z objawami astmy oraz alergii różnego typu
  • spowolnienie procesu starzenia się, dzięki obecności antyoksydantów

Ile kaw można wypić w ciągu dnia?

Aby czerpać ze zdrowotnych właściwości kawy, należy przede wszystkim zachować umiar. W związku z tym bezpieczną dawką tego napoju jest maksymalnie 3-5 filiżanek na dzień.

Jednocześnie należy pamiętać, że poziom spożycia kofeiny nieszkodzący naszemu zdrowiu zależy od kilku czynników. Wśród nich wymienić trzeba styl życia, wiek, płeć, czy też rodzaj przyjmowanych leków. Ponadto należy mieć świadomość, że śmiertelna dawka kofeiny dla zdrowego dorosłego człowieka wynosi 10 gramów.

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Utarło się przekonanie, że picie kawy przyczynia się do wypłukiwania magnezu z naszego organizmu. Jest w tym część prawdy. Wypijanie zbyt dużej ilości kawy rzeczywiście może nasilać straty tego składnika i doprowadzać do zwiększonego niedoboru magnezu. Warto wtedy w naturalny sposób uzupełniać ten pierwiastek, na przykład poprzez nowe nawyki żywieniowe.

Do dotychczasowej diety należy włączyć między innymi gorzką czekoladę, kakao, orzechy, migdały oraz banany. Jednak trzeba pamiętać, że także w filiżance kawy znajduje się około 7 mg magnezu. Jeśli więc będziemy pić bezpieczną dzienną dawkę tego napoju, poziom magnezu nie powinien się obniżyć. To kolejny przykład na to, że dopiero skrajności mogą doprowadzić do wywołania niepożądanych skutków.

Jakie są przeciwskazania do picia kawy?

Mimo, że picie kawy w umiarkowanych ilościach wiąże się z wieloma korzyściami, nie wszyscy powinni sięgać po ten napój. Przede wszystkim kawa nie może być pita przez dzieci, bowiem mogłaby wywołać u nich nadpobudliwe zachowania. Kawa nie jest wskazana również dla osób cierpiących na problemy z zasypianiem. Kofeina na pewno nie pozwoliłaby im uporać się z bezsennością. Liczbę filiżanek tego napoju powinny ograniczyć także kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

Polecamy: Kawa. Tajemniczy sojusznik zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *