Grillowanie

Czy grillowanie jest zdrowe?

Gotowanie Zdrowie

Majówka to tradycyjnie czas grillowania. Jak przygotować potrawy z grilla, aby były nie tylko smaczne, ale też i zdrowe?

Wrzucamy mięso lub kiełbaski na ruszt i po chwili – pod wpływem wysokiej temperatury – mięso zaczyna się piec. Wytapiający się z mięsa tłuszcz skapuje na rozżarzone węgle. Eksperci ostrzegają, że opary spalonego tłuszczu są bardzo niezdrowe, mogą mieć też działanie rakotwócze.

Również zbyt mocno spieczone mięso nie jest zdrowe. Spalona kiełbasa lub karkówka są ciężkostrawne i mogą wywołać zgagę, albo ból brzucha.

Powinniśmy też zwracać uwagę na jakość mięsa, które kupujemy na ruszt. Zwykle nie zwracamy uwagi na skład produktów, a w sezonie grillowym na sklepowych bardzo często znajdziemy gotowe produkty – już przyprawione. Pamiętajmy, że pod grubą warstwą przypraw może być ukryte nieświeże mięso. Poza tym takie „gotowce” zawierają zwykle wiele sztucznych dodatków i konserwantów. Sprawdźmy też skład kiełbasy – mniej niż 80 proc. mięsa w składzie powinno ją dyskwalifikować.

Zdrowe grillowanie

Sprawdza się zasada: „co za dużo, to nie zdrowo”. Raz na kilka tygodni bomba kaloryczna w postaci mięsnych potraw nie zaszkodzi nam na dłuższą metę. Dietetycy zalecają unikania tłustych i czerwonokrwistych mięs: warto wybrać indyka lub kurczaka. Zadbajmy o zamarynowanie mięsa w przyprawach – kminek, oregano, majeranek, szczypta soli i pieprzu doda smaku i aromatu.

Ponadto naukowcy przekonują, iż stosowanie przypraw – oczywiście z umiarem – zmniejsza szkodliwość grillowanych potraw, np. jeśli chodzi o cholesterol. Warto wybrać od czasu do czasu rybę jako zamiennik dla mięsa. Ryby nie są aż tak tłuste i zawierają kwasy omega wzmacniające nasz organizm.

Warzywa
Obowiązkowym, zdrowym dodatkiem do mięsa z grilla są świeże warzywa.

Obowiązkowym dodatkiem do grillowanych potraw są warzywa, których często brakuje podczas majówkowych spotkań. Tymczasem to właśnie ten dodatek działa jak przeciwutleniacz i należy do grupy lekkostrawnych posiłków. Nie ma żadnego problemu z grillowaniem warzyw: znakomicie nadają się do tego bakłażany, papryka, pieczarki, ogórki, szparagi lub cukinia. Idealnym połączeniem mięsno-warzywnym są szaszłyki.

Do grillowanych warzyw warto przygotować sos jogurtowy z czosnkiem. Urozmaici danie, a przy okazji damy organizmowi kilka cennych składników pokarmowych.

Żeby zredukować negatywny wpływ grillowanego ognia, zabezpieczamy jedzenie folią aluminiową i kładziemy je na tacki. Dzięki temu, choć cały proces przebiega nieco dłużej, mięso i warzywa są bardziej zduszone i smaczniejsze, nie mają aż tak dużych pokładów tłuszczu. Jeszcze jedna ważna zasada zdrowego grillowania – nie przypiekamy potraw tuż nad ogniem, ale ustawiamy kratkę nad żarem. Unikniemy wówczas przypalenia grillowanych pyszności.

Nieodłącznym elementem przyjemnych majówek przy grillu jest piwo. Jeśli nie chcemy zbytnio przytyć w krótkim okresie, należy jak najmniej spożywać złocistego napoju lub zastąpić go lampką czerwonego wina, a najlepiej czystą wodą. Okres grillowania z oczywistych względów wpływa na naszą kondycję i tuszę. Po spożyciu upieczonych dań warto wybrać się na spacer lub pobiegać, by spalić choć trochę kalorii.

Zobacz też: Warszawska kranówka nadaje się do picia

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *