Czosnek

Czosnek – naturalny lek na wszystko

Zdrowie

Czosnek nie tylko dodaje potrawom smaku, ale i pomaga w chorobach. Jako środek leczniczy jest znany i ceniony  od tysięcy lat. Poznaj jego właściwości zdrowotne.

Czosnek jest uznawany za naturalny lek i ma akceptację współczesnej medycyny. Figuruje w oficjalnych spisach leków i dokumentach m.in. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Bakteriobójcze właściwości czosnku były wykorzystywane już w starożytnym Rzymie, Grecji i Egipcie.

Naturalny antybiotyk

Świeże główki czosnku zawierają około 65% wody, 28% węglowodanów, 2,3% organicznych związków siarki, 2% białka i 1,2% wolnych aminokwasów. Czosnek jest ponadto bogatym źródłem witaminy C i witamin z grupy B. Zawiera także minerały – stosunkowo dużo potasu, żelaza i fosforu. W czosnku znajdują się naturalne antyoksydanty.

Czosnek uznawany jest za naturalny antybiotyk. Właściwości biobójcze zawdzięcza rozkładowi związków siarki – alliiny na allicynę i ajoen. Związki te uśmiercają lub ograniczają rozwój niektórych bakterii, w tym paciorkowców i gronkowców (nawet gronkowca złocistego) oraz szczepów wywołujących gruźlicę i choroby okrężnicy.

Czosnek na przeziębienie

Czosnek jest szczególnie polecany w okresach wzmożonego zachorowania na infekcje wirusowe – poprawia odporność organizmu. Świeży sok z czosnku przeciwdziała rozwojowi grypy, ma działanie napotne oraz przeciwgorączkowe. Należy zmiażdżyć ząbki czosnku i odstawić na ok. 10 minut przed spożyciem. Zapach czosnku pomaga także w odblokowaniu kanałów nosowych, dzięki czemu lepiej się oddycha.

Czosnek na trawienie

Jedzenie czosnku korzystnie wpływa na procesy trawienne i pracę układu pokarmowego, nie narusza flory bakteryjnej jelit.  Zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolu w ściankach naczyń, działa przeciwmiażdżycowo. Warto go dodawać do mięs, potraw tłustych i ciężkostrawnych.

Czosnek – właściwości antybakteryjne

Zawarty w warzywie olejek eteryczny zwalcza drobnoustroje odpowiedzialne za zakażenia jamy ustnej oraz dróg oddechowych. Wyciąg czosnkowy jest polecanym dodatkiem do past do zębów i płynów do płukania jamy ustnej.

Wykazuje też dużą skuteczność w walce z zakażeniami dróg moczowych, a także w zwalczaniu pasożytów układu pokarmowego – owsików, tasiemca i glisty ludzkiej. Używany jest także podczas zatrucia ołowiem.

Czosnek – działanie antynowotworowe

Czosnek niszczy bakterie Helicobacter pylori, odpowiedzialne za raka żołądka. Pobudza także układ immunologiczny.  Badania dowiodły, że regularne spożywanie czosnku może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka żołądka, raka jelita grubego czy raka okrężnicy.

Inne zalety czosnku

Skutecznie reguluje ciśnienie krwi i łagodzi ból miesiączkowy. Obniża poziom cukru we krwi, koi bóle głowy i ułatwia zasypianie.

Badania wykazały, że regularne spożywanie czosnku może obniżyć ciśnienie tętnicze nawet o 10 proc.

Dzięki wolnym rodnikom opóźnia starzenie się skóry i poprawia jej koloryt. Dobrze działa także, gdy skóra jest podrażniona, występują na niej wypryski, rany czy odleżyny.

Czosnek pod poduszką i inne wierzenia

Stary ludowy obyczaj nakazywał osobom cierpiącym na bezsenność spanie z czosnkiem pod poduszką. Wąchanie allicyny związanej z siarką może mieć działanie uspokajające, które pomaga dobrze przespać całą noc.

Wierzono dawniej, że jego ostry zapach odstrasza strzygi i wampiry, dlatego wieszano wiązkę czosnku nad drzwiami.

Jak jeść czosnek

Czosnek można jeść na surowo – zjadać w postaci ząbków lub zgnieciony. Można wypijać nalewkę z czosnku moczonego rozcieńczoną z wodą lub mleko zagotowane z czosnkiem. Żeby złagodzić ostry smak i zapach, można dodać nieco miodu lub natki pietruszki.

Dla tych, którzy nie lubią ostrego smaku czosnku dostępny jest on także w kapsułkach. Jednak przed użyciem należy skonsultować się z lekarzem. 

Czosnek jako dodatek do potraw idealnie pasuje do dań mięsnych, sosów, zup czy sałat. Działa on również jako naturalny konserwant – zapobiega psuciu się przetworów.

Ile czosnku można zjeść?

Zdrową dawką dla dorosłego jest spożycie 1-2 ząbków czosnku dziennie.

Z czosnku powinny też zrezygnować osoby z nieżytem żołądka i jelit, chorobami wątroby, a także nasiloną hipotonią. Nie zaleca się też stosowania jego dużej ilości osobom z niskim ciśnieniem krwi i chorobą zakrzepową. Ostrożnie też powinny go jeść kobiety w ciąży. Czosnek może też wchodzić w interakcje z lekami, szczególnie z tymi, które wpływają na krzepliwość krwi.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *