Ból stawów

Bóle stawów kolanowych i kręgosłupa a aktywność ruchowa

Zdrowie

Ból kolan i kręgosłupa to dolegliwości, przy których wręcz wskazana jest aktywność fizyczna, pod warunkiem, że będzie ona odpowiednio dobrana. Na bolące stawy kolanowe dobrze podziałają zajęcia w wodzie, np. pływanie na plecach. Ból kręgosłupa uśmierzą ćwiczenia rozciągające, izomeryczne oraz aerobowe.

Aktywność fizyczna oprócz uśmierzania bólu kolan czy kręgosłupa daje również wiele satysfakcji w codziennym życiu. Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge przeprowadzili badania na grupie ponad 10 tysięcy ochotników na temat wpływu ruchu na poczucie szczęścia człowieka. Badania trwały 17 miesięcy. Okazało się, że osoby, które były aktywne fizycznie odczuwały większe zadowolenie i satysfakcję z życia, niż te, których aktywność była niska, lub nie występowała w ogóle.

Aktywność fizyczna uśmierza ból

Jak wynika z badań, ponad połowa Polaków nie uprawia sportu, ani nie korzysta z żadnej formy aktywności fizycznej. A siedzący tryb życia, otyłość i brak regularnych ćwiczeń mogą prowadzić do zwyrodnień stawów, które objawiają się, np. bólem kolan lub kręgosłupa. Tymczasem aktywność fizyczna wpływa na zmniejszenie bólu kręgosłupa oraz stawów obwodowych. U osób, które ćwiczą obserwuje się stopniowe zmniejszanie się dolegliwości bólowych.

Zestaw ćwiczeń na ból kręgosłupa

Aktywność fizyczna jest lekarstwem na bóle kręgosłupa, pod warunkiem, że ćwiczenia będą odpowiednio dobrane. Przed rozpoczęciem treningów warto skonsultować się z lekarzem, który zadecyduje, jaki rodzaj aktywności będzie najbardziej odpowiedni.

Ćwiczenia aerobowe

Ćwiczenia aerobowe poprawiają pracę układu oddechowego, usprawniają przepływ krwi, a także dotleniają wszystkie narządy wewnętrzne. Do tego typu aktywności należy, np.: nordic walking, spacerowanie, jazda na rowerze lub rolkach oraz bieganie.

Bóle kręgosłupa to powszechna dolegliwość u kobiet w ciąży. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna pozytywnie wpływa zarówno na zdrowie matki, jak i dziecka. Centrum Kontroli Chorób w Atlancie (USA) zaleca, aby ciężarne kobiety wykonywały ćwiczenia aerobowe przez 150 minut tygodniowo. Naukowcy przebadali ponad 2000 kobiet, z których połowa codziennie ćwiczyła. Wykazano, że panie, które były aktywne, rzadziej potrzebowały cesarskiego cięcia oraz sporadycznie stwierdzano u nich nadciśnienie tętnicze, w porównaniu z niećwiczącymi kobietami.

Ćwiczenia izometyczne

Ćwiczenia izomeryczne polegają na napinaniu określonej partii mięśni. Wykonuje się je na leżąco lub stojąco. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie brzucha, kręgosłupa i pośladków.

Ćwiczenia rozciągające

Do ćwiczeń rozciągających zalicza się: jogę, pilates, stretchnig. Mają na celu rozluźnić mięśnie ciała oraz powiększyć zakres ruchów w stawach całego ciała. Ćwiczenia uśmierzają bóle kręgosłupa, zwłaszcza które wystąpiły w wyniku przeciążenia.

Profilaktyka bólu kręgosłupa

W profilaktyce bólu kręgosłupa istotna jest także prawidłowa postawa ciała, czyli lekko uniesiona głowa, proste plecy i napięty brzuch. Należy także zadbać o siebie w pracy, zwłaszcza jeśli jest siedząca. Krzesło powinno być odpowiednio wyprofilowane, a pracownik powinien robić kilkuminutowe przerwy na krótką gimnastykę. Podczas podnoszenia przedmiotów, nie należy się pochylać, lecz przykucnąć. W profilaktyce bólu kręgosłupa ważne jest także utrzymywanie prawidłowej masy ciała. Otyłość obciąża nie tylko kręgosłup, ale i kolana.

Sport nie obciążający kolan

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej należy pamiętać o rozgrzewce. Ćwiczenia zalecane w przypadku bólu kolan to np. pływanie na plecach, rekreacyjna jazda na rowerze czy spacery. Dobrym pomysłem na aktywność fizyczną przy dolegliwościach bólowych stawów kolanowych jest wodny aerobik.

Bieganie a ból kolan

Powszechnie wiadomo, że bieganie obciąża stawy kolanowe. Jednak badania naukowe wskazują, że zwiększone ryzyko wystąpienia zwyrodnień kolan mają biegacze zawodowi, a nie amatorzy biegający rekreacyjnie. W badaniach przeprowadzonych przez międzynarodowych naukowców uczestniczyło ponad 100 000 ochotników. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma „Journal of Orthopeadic & Sports Physical Therapy”. Okazało się, że choroby zwyrodnieniowe stawów kolanowych dotykały niecałe 4% osób biegających amatorsko, natomiast przy siedzącym trybie życia ryzyko schorzeń osiągnęło ponad 10%. Najwyższe (ponad 13%) ryzyko wystąpienia zwyrodnienia, a co za tym idzie bólu kolan wystąpiło u biegaczy zawodowych.

Odczuwanie bólu a sen

Nasilenie odczuwanego bólu stawów czy kręgosłupa może mieć związek ze snem. W czasopiśmie „Nature Medicine” opublikowano wyniki badań amerykańskich badaczy z Boston Children’s Hospital oraz Beth Israel Deaconess Medical Center. Uczeni badali wpływ snu na odczuwanie bólu. Okazało się, że niewysypianie się zwiększa poziom wrażliwości na ból. Ponadto deficyt snu przyczyniał się również do tego, że efektywność leków przeciwbólowych malała.

 

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *